CITO #6: Terhorsterzand

Dankzij goede contacten met enthousiaste beheerders, zijn 4 van de 10 CITO’s die we gaan doen in Drenthe. Vandaag de laatste van de serie: het Terhorsterzand. En ook weer net even anders als alle anderen, want hier leeft het veenbesblauwtje. 

De zon komt nog maar net boven de horizon uit als we rond negenen verzamelen. Het is koud, maar kraakhelder. We parkeren aan een parallelweg van de A28, ter hoogte van Spier. Ik vraag me af waar Jacco en Maarten van Staatsbosbeheer ons naartoe brengen.. maar als we tien meter verderop een veerooster oversteken en het pad een flauwe bocht maakt, staan we direct in een prachtig natuurgebied!

Image

Als je stilstaat krijg je het koud en daarom houden we de introductie kort en gaan we snel aan de slag. Twee verschillende werkzaamheden vandaag: plaggen en bomen weghalen. Ook hier is de natuur weer aan het werk om het gebied om te vormen tot bos. De dennen en berken die als eerste omhoog komen mogen verwijderd worden. Het plaggen doen we om te zorgen dat de voedselplanten van de heivlinder en de kommavlinder weer kunnen groeien.

Nadat het plagteam is vertrokken met de gevleugelde tekst “Dat is lachen, wij gaan plaggen” gaat ook het zaagteam aan de slag. De eerste bomen gaan al snel tegen de grond en binnen een half uurtje is het eerste stuk helemaal vrij van bomen.

Image

Image

We verplaatsen naar een ander stukje, waar het veel natter is. Hier begint een veengebied, waar een bijzondere vlinder gehuisvest is: het veenbesblauwtje. In Nederland leven drie verschillende ‘veenvlinders’: het veenbesblauwtje, het veenhooibeestje en de veenbesparelmoervlinder. Vroeger kwamen ze allemaal in deze contreien voor. Maar onder andere door het afgraven van het veen zijn deze vlinders hard achteruit gegaan. Om die reden is De Vlinderstichting de campagne Tienvoor12! gestart, waarbij geprobeerd wordt om deze vlinders in Nederland te behouden.
De veenbesparelmoervlinder is hier verdwenen, maar komt in de buurt nog wel voor (daar hebben we al hard voor gewerkt, zie mijn blog over CITO 4 in het Hart van Drenthe). Het veenhooibeestje is hier ook al jaren niet meer gezien. Maar het veenbesblauwtje is er nog. Nog maar net. Er worden steeds minder vlinders gezien. Maarten van Staatsbosbeheer vertelt dat je ze vroeger bij ieder veentje zag vliegen. Maar tegenwoordig moet je er naar zoeken. Dat geeft ons extra motivatie om stevig aan de slag te gaan. In al het enthousiasme zaagt een van de deelneemsters in haar hand en krijg ik zelf een zwiep van een dennentak in mijn gezicht. Gelukkig valt het allemaal mee en kunnen we om half 11 allemaal vrolijk aan de koffie met koek. Image

Image

Na de pauze gaat iedereen weer aan het werk. Mij wacht echter wederom een verrassing. Marjan (team hekkie33) heeft samen met een collega-cacher hier een speciale cache neergelegd. En ook nu heb ik de eer om hem als eerste te loggen. Wel wordt duidelijk gemaakt dat dat de laatste keer is en dat het nu uit is met de privileges :). Deze keer is het natuurlijk wel iets moeilijker: een multi. Hoe zat dat ook alweer? Er zijn verschillende soorten caches weet ik inmiddels: een ‘traditional cache’, waarbij de coördinaten die je krijgt de locatie zijn van de cache, een ‘mystery-cache’, waarbij je eerst een puzzel(tje) moet oplossen om het coördinaat te vinden en een ‘multi-cache’, waarbij je op ieder punt aanwijzingen moet zoeken voor het volgende coördinaat. En dan zijn er vast nog een heleboel andere varianten, maar die ken ik nog niet…Hoe dan ook: vandaag moet ik met een multi aan de slag. Een multi met een hele toepasselijke naam: hesperia comma – de kommavlinder. Wat leuk bedacht! En wat ben ik trots dat er dankzij ‘mijn’ CITO’s nu al 2 vlindercaches bij zijn gekomen (twee weken geleden werd ‘Lepidoptera’ openbaar).

Eerst leidt de GPS me naar een bord, waar ik een met behulp van een aantal cijfers een nieuw coördinaat uitpuzzel. Aan de hand daarvan komt ik bij een paaltje. Daarop staan verschillende letters, die ook weer leiden tot een locatie. Dat is het eindpunt. Ik krijg ook nog een cryptische aanwijzing om het iets makkelijker te maken. Van de vorige keer heb ik geleerd om me niet blind te staren op de GPS, dus nu kijk ik om me heen. Al snel zie ik de cache, die er wederom prachtig uitziet! En mag ik mijn naam schrijven bij ‘FTF’. Mako2 logt als tweede.

ImageImage

ImageNa het loggen voegen we ons weer bij de groep. Rond kwart over 12 is het tijd voor broodjes en soep. Welverdiend na een ochtend werken in de kou. Er worden nog wat ervaringen uitgewisseld en verschillende mensen gaan nog verder, op zoek naar andere caches die hier in de buurt liggen. Inmiddels begint het te betrekken, dus ik besluit naar huis te gaan. Na een half uurtje onderweg begint mijn oog, die flink geraakt is door de dennentak, behoorlijk te prikken. Ik denk nog dat het komt door geconcentreerd op de weg kijken, maar eenmaal thuis wordt het niet beter. Toch maar naar de huisarts, waar blijkt dat de tak een krasje heeft gemaakt op mijn hoornvlies. Dat doet gemeen pijn. Maar gelukkig kan je oog zich ook razendsnel herstellen, dus over twee dagen ben ik weer zo goed als nieuw. En ach, met 1 oog kan je ook typen..

Inmiddels heb ik de app van geocaching op mijn telefoon gezet en kan ik zien welke caches er allemaal in de buurt zijn. Met mijn ene oog begin ik, samen met Marcel die als tweede oog fungeert, met een ‘mysterie cache’. Op slechts 400 meter afstand van ons huis hebben we hem al snel gevonden. Ik blijk er al jaren elke dag langs te komen op te fiets.

Van Ikkeben heb ik geleerd hoe je een banner op je account kan plaatsen als je een cache gevonden hebt. Dat is ook gelukt en de banner van hesperia comma en Lepidoptera prijken nu op het account van vlinder-team. Is dit het begin van een echte geocache-besmetting..?
Cachers uit Drenthe: hartelijk bedankt allemaal voor jullie inzet, enthousiasme en alles jullie me geleerd hebben over deze bijzondere hobby. Hopelijk treffen we elkaar in de toekomst nog eens!

Image

Alle foto’s van het event kan je hier vinden

De volgende CITO is op 8 december op het Zwanenwater. Meer weten? Kijk op http://www.vlinderstichting.nl of op http://www.geocaching.com. Alle activiteiten worden gepubliceerd onder de naam vlinder-team.

1 thoughts on “CITO #6: Terhorsterzand

  1. Pingback: CITO #7: Zwanenwater | Ineke

Plaats een reactie