CITO #8: Kuinderbos


Na een lange radiostilte staat op 16 februari de eerste CITO van 2013 op het programma. En deze eerste van het jaar is op twee manieren uniek: voor het eerst in Flevoland en voor het eerst aan de slag voor libellen. 

Voor mij begint de CITO-dag met een interview met Omroep Flevoland. Om 8 uur geef ik vanuit de auto een korte toelichting over wat we allemaal gaan doen vandaag in het Kuinderbos, samen met Staatsbosbeheer. Een bijzonder gebied, want hier komen 45 verschillende soorten libellen voor, van de ruim 70 die we er in Nederland hebben. Heel veel dus! Libellen brengen een groot deel van hun leven door in het water, en daar is genoeg van in het Kuinderbos.

Om half 10 arriveer ik in Bant, waar we hebben afgesproken. Rond kwart voor 10 druppelen ook de eerste mensen binnen bij de boswachterij. De koffie is al warm en net na tienen is iedereen aanwezig. Zoals altijd beginnen we met een korte introductie over de werkzaamheden en het gebied. Libellen brengen het grootste deel van hun leven onder water door. Ze leggen hun eitjes in het water en de larven die daar uit kruipen vinden hun voedsel onder water. Vijvers, beken, poelen, vennen; iedere libel heeft zo zijn eigen voorkeur. Maar water is essentieel. Harco van Staasbosbeheer vertelt dat afgelopen jaar voor het eerst de kempense heidelibel is gezien. Een bijzonder beest dat in Nederland zeer zeldzaam is.

Image

Harco (Staatsbosbeheer) vertelt over de werkzaamheden

Vandaag gaan we het leven van de libellen wat aangenamer maken. In het gebied liggen een aantal poelen die steeds meer ‘last’ hebben van begroeiing op de oevers. Allerlei zaden van bomen en struiken in het gebied kiemen hier. Dat zorgt voor veel schaduw in het water en daar houden libellen niet zo van. Tijd voor een grote opschoonactie dus! We splitsen de groep in tweeën en gaan met handzagen aan de slag. Ondertussen arriveert ook de TV-ploeg van Omroep Flevoland en een journalist van de Flevopost. Ik hoef dus even niet te zagen, maar leg uit wat we hier doen en waarom dat belangrijk is. Ondertussen verandert het gebied zienderogen; zoals altijd werken de geocachers weer keihard door. Uiteraard worden er ook verschillende deelnemers geïnterviewd. De reportage is te vinden op de website van omroep Flevoland.Image ImageImage

Terwijl we werken hebben we uitzicht op een mooi tafereel: een Belgisch trekpaard dat ook voor libellen aan de slag is. Behalve het werk wat wij doen wordt er ondertussen een aantal grote bomen geveld met kettingzagen. Die bomen moeten worden opgeruimd, maar die kan je natuurlijk niet zomaar verslepen… Daarom wordt de hulp van een paard ingezet, die met zijn 1 pk gemakkelijk bomen versleept en geen enkele aandacht schenkt aan het lawaai van de kettingzagen. Een prachtig gezicht.

Image

Na 3 uur noeste arbeid is het tijd voor de innerlijke mens. Ondertussen heb ik samen met een van de boswachters een stevige lunch voorbereid. Door een communicatiefoutje hebben we een dubbele hoeveelheid broodjes en soep, maar dat vindt niemand erg. De boswachterij heeft (letterlijk) vaker met dit bijltje gehakt en binnen no time branden er overal grote houtvuren, met daarboven potten met knakworst, eieren en soep. Hmmmm…

ImageImageImage

Tijdens de lunch kan ik inmiddels flink meepraten met de geocachers. De teller staat bij mij inmiddels op 20! Tijdens de kerstvakantie ben ik flink op zoek geweest en heb ik kennis gemaakt met verschillende soorten caches: in Utrecht vond ik een ‘nano’ (een hele kleine cache, in de vorm van een magneetje onder een brug) en in Wageningen vond ik een ‘trackable’. Dat is een voorwerp met daaraan een unieke code. De code kan je invoeren op geocaching.com. Je ziet dan waar de trackable vandaan komt en wat zijn ‘missie’ is. Bijvoorbeeld ‘zoveel mogelijk kilometers maken’ of ‘alle gemeenten van Nederland bezoeken’. De trackable die ik vind is een playmobile-poppetje met de naam ‘Nurse Sophie’. Ze komt uit Spanje en is via caches in Duitsland, Frankrijk en Belgie in Wageningen beland. Ik zal haar binnenkort weer ergens andere verstoppen.
Van FRLK, een trouwe deelnemer van de vlinder-CITO’s, krijg ik een hele mooi trackable in de vorm van een libel. Hoe toepasselijk!

Image
Met een volle buik en een voldaan gevoel keert iedereen weer huiswaarts. Ik twijfel nog heel even om mee te gaan met een groepje om de Harry Potter cache te gaan doen, een serie van zeven waarbij je alle boeken een voor een tegenkomt. Maar ik heb nog een flink eind rijden voor de boeg, dus ga terug richting huis. Om het goed te maken ga ik de volgende dag tijdens een familiebezoek op zoek naar een cache daar in de buurt. We laten de libel-trackable daar weer achter: klaar om door de volgende cacher gevonden te worden!

Alle foto’s zijn hier te vinden

De volgende CITO is op 24 februari op de Strabrechtse heide. Meer weten? Kijk op http://www.vlinderstichting.nl of op http://www.geocaching.com. Alle activiteiten worden gepubliceerd onder de naam vlinder-team.

Plaats een reactie