Vlindermeisje meets geocachers: een avontuur in 10 delen

De komende maanden ga ik kennis maken met de wereld van geocaching, CITO’s en geocoins. Al ruim 5 jaar ben ik bezig met het beschermen van vlinders en via via kwam ik in contact met deze bijzondere hobby, die al door ruim 20.000 mensen in Nederland is ontdekt.

Geocachers gaan op zoek naar een ‘cache’: een ‘schat’ die ergens verborgen ligt en met GPS gevonden kan worden. Vaak liggen de caches in prachtige natuurgebieden. Het idee is dat mensen (of organisaties of verenigingen) caches verstoppen en de locaties van deze caches op internet te melden. Andere GPS-gebruikers benutten deze coördinaten om deze caches te vinden.

Behalve het zoeken naar caches, kan je ook een Geocaching Event te organiseren. Een event is een bijeenkomst voor geocachers. Het doel is een bijeenkomst van geocachers om elkaar te zien, ervaringen uit te wisselen en bij te praten. Een speciale vorm van zo’n Event is een CITO, oftewel Cache In, Trash Out. In de praktijk betekent dat: aan het werk voor de natuur. Bijvoorbeeld het verwijderen van bomen op een stukje heide. Of het snoeien van een houtwal.

De Vlinderstichting zal deze winter minstens tien CITO Events in het kader van vlinders en libellen gaan organiseren. En ik zal ze allemaal meemaken. En me laten verrassen door de wereld van geocaching.

Image

Met die vlinders zit het wel goed: op naar de eerste CITO!

1 thoughts on “Vlindermeisje meets geocachers: een avontuur in 10 delen

  1. Pingback: CITO #10: Kootwijkerzand | Ineke

Plaats een reactie